Närvis Hiiumaa elanik: me ei saa turistide tõttu koju (1)

Kuuuurija
Copy
Autode järjekord Muhumaa pardale. Enne Muhumaad väljus mandri suunas vana ja väike Regula. Pilt on illustratiivne.
Autode järjekord Muhumaa pardale. Enne Muhumaad väljus mandri suunas vana ja väike Regula. Pilt on illustratiivne. Foto: Erik Prozes / Postimees

«Kuuuurijaga» võttis ühendust hiidlane, kes on pahane praamiliiklust korraldava ettevõtte TS Laevad süsteemi peale, kuna saarte elanikud ei saa eelisõigusega praamile.

Andrus (nimi muudetud, toim. teada) on Hiiumaa elanik, kes peab tööl käima mandril, et pere ära toita.

Ta on esmaspäevast reedeni mandril ja suundub alles reede õhtul tagasi koju. Andrus on oodanud ka tunde praamijärjekorras, sest e-piletid on välja müüdud ja elavas järjekorras ootab sadu autosid.

«Ma ei saa pikalt ette osta endale e-piletit, sest ma ei tea kunagi, millal ma täpselt töölt vabanen. Kord saan varem ära, teinekord tunde hiljem. Kassast piletit ostes mulle kui elanikule eelisõigust pole!» on mees pahur.

On olnud kordi, kus Andrus on pidanud jätma auto sadama parklasse ja minema jala praamile, et üldse koju saada. «Sadamasse olen sõbra vastu kutsunud ja eks ta on siis aidanud mul nädalavahetusel ka vajalikud poesõidud ära teha, aga niru on küsida kogu aeg.»

Andrust teeks õnnelikuks see, kui ühel päeval oleks ka sadamas ostetud piletitega Hiiumaa elanikel eelisõigus praamile saada. Näiteks pakub ta välja teha saarte elanikele sadamas oma rada.

Aga miks küll elanikud niimoodi kannatama peavad?

TS Laevade juhatuse esimees Indrek Randveer kinnitab, et mure on neile tuttav ja kindlasti on arutamist väärt mõte, et tulevikus saaksid püsielanikud lisaks hinnasoodustusele eelisjärjekorras laevale. Kuid kiireid lahendusi tal pakkuda ei ole.

«See nõuab mitme osapoole läbirääkimisi, kuhu on osapooltena kaasatud transpordiamet, kohalik omavalitsus, Saarte Liinid (sadamate haldaja – toim), TS Laevad (operaator – toim). Tegemist ei ole ühepoolselt TS Laevade poolt kehtestatud korraga, see tuleneb koos osapooltega välja töötatud, tellija tänasest parimast teadmisest ning sadama platsi suurusest tulenevatest võimalustest,» sõnab Randveer ja tõdeb, et keskendutud on tõepoolest vaid sellele, kuidas tagada kõige optimaalsem reisijate teenindamine.

Eraldi raja loomine saarte elanikele tuleks Randveere sõnul kindlasti millegi arvelt, sest sadama ala on paraku piiratud. See tekitab aga küsimusi – kuidas käituda sellisel juhul e-piletite eelisjärjekorraga? Kellel oleks siis õigus osta praeguseid e-pileteid?

Veel ühe näitena toob ta välja võimaluse rohkem praame liinidele tuua, aga see eeldaks Hiiumaa liinil laevateede laiendamist. Praegu sõidavad enamikul aegadel praamid süvendatud kanalites, kus kaks laeva ei saa teineteisest mööduda.

«Uskuge, iga operaator veab kliente saartele ja tagasi mandrile suurima rõõmuga, kui selleks on olemas tellimus ja infrastruktuuri võimalused. TS Laevade poolt saame lubada, et tõstatame saarte püsielanike probleemi tipphooajal reisimisel osapooltele ja osapooltega ning hakkame sellele lahendust otsima,» kinnitab Randveer.

Praegu soovitab ta aga mitte jätta oma tulekuid ja minekuid viimasele hetkele ja osta e-pilet, mis tagab laevale saamise eelisjärjekorras. Sadama kassast ostetud piletiga saab üldjärjekorda, kust laevale saab elava järjekorra alusel.

Järjekordades on eeskätt e-piletiga sõiduautode omanikud. Jala, jalg- või mootorrattaga reisijad saavad üldjuhul laevale järjekorrata ja kohe, sõltumata sellest, kas ollakse turist või saarte püsielanik.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles